Je bekijkt nu Laat je sponsoren

Laat je sponsoren

Welke sport je ook beoefent, er kan altijd een mogelijkheid zijn om je te laten sponsoren. In dit artikel zullen we de verschillende aspecten hiervan behandelen. Wat houdt het in als iemand/iets je sponsort? Hoe bereik je het dat iemand/iets je gaat sponsoren?

Wat houdt sponsoren in?

Het werkwoord sponsoren betekent letterlijk financiële steun bieden. Een sponsor is een organisatie (bedrijf) of een persoon, die een persoon, een groot project, een team of een evenement steunt door geld of middelen te geven. In ruil daarvoor zal het bedrijf (bijvoorbeeld) publiciteit verkrijgen, door de merknaam te weergeven.

Sportsponsoring is de meest voorkomende soort van sponsoring. Dit kwam (écht) op gang na de Olympische Spelen in Los Angeles in 1984, er was toen sprake van een succesvolle sponsorpropositie. Feitje: in 2009 lag het totale sportsponsor bedrag wereldwijd op 21,6 miljard (!) euro.
Bekende sporticonen worden gebruikt om producten, niet-sport producten, te promoten via sport om mensen over te halen het product aan te schaffen. Kennen jullie de Calvé-pindakaas reclame nog met Pieter van den Hoogenband?

Hoe zorg je ervoor dat iets/iemand je sponsort?

Eigenlijk moet je in het begin een soort reclame voor jezelf maken. Dit kan bijvoorbeeld door echt in persoon langs te gaan bij bedrijven en dergelijke. Laat dan flyers drukken die je achter kan laten. Tip: als je dit doet in de vorm van een vector bestand, weet je zeker dat de kwaliteit in tact blijft.

In de topsport gaat dit allemaal een stuk gemakkelijker. Deze wedstrijden komen namelijk veel meer onder de aandacht van het publiek (en dus de consumenten waar sponsors zich op richten). Vaak worden wedstrijden uitgezonden. Zie maar eens het voorbeeld hierboven van de Olympische Spelen.
Als niet-topsporter is het belangrijk om iemand over te halen dat de merknaam op bijvoorbeeld het tenue voor publiciteit zorgt omdat er over het algemeen veel mensen komen kijken naar de wedstrijd.

Geef een reactie